NOTE: This artwork provides a significantly better experience when viewed on a device with LiDAR technology (iPad Pro 2020, iPhone 12 Pro, ...)
The artwork consists of an augmented reality visualization of the flood event that occurred in Venice during the 2019 Acqua Granda, making it possible to experience first hand the 2019 high water through augmented reality, from anywhere in the city or even at home, with your mobile phone (iOS/Android) but without boots and without damage. Thanks to the data of the Venice Tidal Centre people will find themselves flooded again, depending on the altitude of where they are. In the mobile app, a 3D mesh (surface) of water will be displayed realistically or abstractly (or mixed) based on actual 2019 flood data collected by the Venice Tidal Centre. Since the height of the ground level plane will be different depending on where the app is being experienced, the high water escape lines will also be different in height. The overall idea of this project is to offer a picture of what the city of Venice looked like during the events of the 2019 Acqua Granda flood. The artwork, thanks to its hyper-realistic effect will allow everyone to experience the enormous impact this phenomenon has had on our city.
*The data displayed on high water come from the detection stations in the territory of Venice: Punta Salute Grand Canal, Giudecca, Palazzo Cavalli, North Lagoon, Misericordia, Burano, Chioggia Vigo, Lido Fusina.
Joeri Bulteel is a developer and sound-artist from Brussels currently living in Berlin. He did a bachelor in sonology at the Conservatory in The Hague, focusing on computer music, and a master in applied computer science at the University of Brussels (VUB). The past five years he has been working as a mobile developer, making iPhone apps mostly but also doing all sorts of other programming for desktop applications, for 3D visualizations, and for the web. In his spare time he makes music using self-written software under his artist name ‘&apos'. His music is algorithmic-based, meaning rhythms and patterns are created by the use of algorithmic techniques such as constraint randomness.
L'opera consiste in una visualizzazione in realtà aumentata dell'evento alluvionale avvenuto a Venezia durante l'Acqua Granda del 2019, che rende possibile vivere in prima persona su un dispositivo mobile (iOS/Android) l'esperienza dell'acqua alta del 2019 in ogni punto della città e anche a casa propria, con il cellulare ma senza stivali e senza danni. Grazie ai dati del Centro Maree ci si troverà nuovamente sott'acqua, più o meno in base all'altimetria del luogo in cui ci si trova. Nell'applicazione mobile, una maglia 3D (superficie) di acqua sarà visualizzata in modo realistico o astratto (o misto) sulla base di dati reali dell’inondazione del 2019 raccolti dal Centro Maree. Poiché l'altezza del piano livello del suolo sarà diversa a seconda del luogo in cui si sta sperimentando l'app, anche le linee dell’acqua alta di fuga saranno diverse in altezza. L'idea generale di questo progetto è offrire un quadro di come sembrava la città di Venezia durante gli eventi dell’alluvione dell'Acqua Granda del 2019. L’opera, grazie al suo effetto iper realistico consentirà anche a chi non ha mai vissuto l'acqua alta di capire quale enorme impatto questo fenomeno abbia avuto sulla città di Venezia.
*I dati visualizzati sull'acqua alta provengono dalle stazioni di rilevamento nel territorio di Venezia: Punta Salute Canal Grande, Giudecca,Palazzo Cavalli, Laguna nord, Misericordia, Burano, Chioggia Vigo, Lido Fusina
Joeri Bulteel è uno sviluppatore e un artista del suono, originario di Bruxelles e che attualmente vive a Berlino. Ha conseguito una laurea in sonologia al Conservatorio dell’Aia, concentrandosi sulla computer music, e un master in informatica applicata all’Università di Bruxelles (VUB). Negli ultimi cinqueanni ha lavorato come sviluppatore per device mobili, realizzando soprattutto applicazioni per iPhone, ma programmando anche per tutte le tipologie di applicazioni desktop, visualizzazioni 3D e il web. Nel suo tempo libero compone musica, sotto il suo nome d’arte ‘&apos’, usando un software scritto da lui stesso.